PrintEmail

This section highlights some of the in-class activities and special projects in the upper secondary years (11-13) in the 2013-2014 school year.

These reports are in mixed English and German.

Wswolltier – Mensch oder Tier? (2014)

Der Fachbereich Darstellendes Spiel hat unter der Leitung von Detlef Wingerath am 17. Juni 2014 in der Aula ihr Projekt „Wswolltier – Mensch oder Tier?“ aufgeführt.

Wswolltier zeigt in sieben Fascetten archaische Handlungsweisen und ein Reden über einen selbst in Tiergestalt.

Shireen Broszies, Karolin Freckmann, Anisha Glück, Joel Guiness, Lena Hoffmann, Sahriah Ingratuban, Maxi Herfurth, Sam Jahanfar, Hannah Kröger, Jonathan Lehmann-Richter, Max Mansfeld, Simon Peschell, Sophie Püschel, Natalie Schmidt, Sophie Seydel, Emily Stahl, Timothy Jenner und Adam Ziegler haben diese ideenreiche Spielsequenzen sehr ausdrucksvoll und überzeugend mit ästhetischen Bildern auf die Bühne gebracht.

Unterstüzt wurden sie von Ursula Nadolph, dem Profilkurs Kunst und den Hausmeistern der NMS.

Text und Bilder:
Katharina Trautschold

IB Art Exhibition (2014)

The power of the pictures really said it all. The effort, motivation, heartblood, the wealth of personal experiences made this years’ IB Art Exhibition (10 April 2014) a memorable opening. Mrs Donald was rightly proud of her pupils who showed a lot of dedication throughout the two year course by experimenting with techniques to find different ways of expression thus making visible subconscious and well thought through feelings.

Wishing the students success in their future – well done to you all!

Text: Beate Zander-Zeidam
Photos: Katharina Trautschold

Bis dass der Tanz euch scheidet (2014)

The audience was transported into the time of the great depression on the night of Thursday, March 27th 2014 when the students of the Abitur at NMS portrayed with studied intensity the Zeitgeist which lead to the rise of National Socialism.

Bis dass der Tanz euch scheidet gave insight into times of great despair during which hungry and humiliated people went to extremes. As pressure built up the characters were lead to take drastic measures. Death and delirium, convincingly played in Patrica Lamle’s role was counterbalanced in Maya Küchle‘s pregnant wife; sending a message that despite all odds there is hope in the future.

A big thank you to classes 9a & b and Katharina Trautschold and Mrs Velasquez for the catering both at the theater evening and the Parent Council evening the night before.

To the community: Many thanks for the support and good turnout on both occasions.

Pictures: Katharina Trautschold
Text: Beate Zander Zeidam

Ökologische Architekturmodelle (2013-2014)

Die jeweils neun Schülerinnen und Schüler der Leistungskurse Kunst und Biologie haben sich für dieses Halbjahr etwas ganz Besonderes überlegt. Für die Sechs-Milionen-Metropole Singapur soll ein interaktiver Architekturführer über ökologische und nachhaltig konstruierte Gebäude erstellt werden, der in Anlehnung an die Kunst- und Biologie-Unterricht oder einfach auch in Rahmen eines Projekts von Teenagern angewendet und erweitert wird. Zur Ausarbeitung des Architekturführers würden die 18 Schülerinnen und Schüler am liebsten vor Ort arbeiten und haben ein wirklich überzeugendes Konzept zur Gewinnung von potenziellen Sponsoren erstellt.

  • Konzept (pdf, Deutsch und Englisch)
 
   
 
   
 
   

 

Malerei-Projekt Grundkurs Kunst 13 (Schuljahr 2013-2014)

Die Schülerinnen und Schüler des Grundkurses Kunst der 13. Klasse haben sich im dritten Semester mit Malerei und Zeichnen befasst und im Rahmen des Unterrichts großformatige abstrakte Gemälde erstellt, die eine Vielzahl an unterschiedlichen Techniken aufweisen. Dabei lag das Hauptaugenmerk auf kompositorischen Kriterien des Bildaufbaus und der Kontrastwirkung zwischen Farben, Formen und angewendeten künstlerischen Techniken. Die Werke wurden über einen mehrwöchigen Zeitraum schichtweise erstellt und die Überlappung der einzelnen Kompositionsschichten erzeugen die Raumtiefe. Die Schülerinnen und Schüler haben mit Acrylfarbe, Gouache und Wasserfarben mit unterschiedlichen Malmitteln gemalt, Muster durch Materialdruck erstellt, collagiert mit Fundstücken, Klebefolien und Papieren, gezeichnet mit Filzstiften, Bleistiften, Kohle, Pastellkreiden. Jedes Werk zeigt ähnliche kompositorische Merkmale und eine vergleichbare Verwendung der Techniken auf und ist doch sehr individuell.

Tape Art at JFK Friendship Center on Madiba Day (2014)

The Leistungskurse Art (Florentine Baumann) and Maths (David Brown) had a fantastic day at the bilingual kindergarten JFK Friendship Center “Am Fichtenberg” on Madiba Day. Around 20 upper secondary students decorated the walls of the main staircase with colorful duct tapes. The NMS students had raised money to purchase the wall tapes from KLEBELAND at Ritterstraße who supported the socializing event by offering a 15% discount to us. The pre-schoolers decided what to visualize and came up with pictures of volcanoes, all kinds of existing and imaginary animals, landscapes and names. Each secondary student worked together with a pre-school kid on their individual designs that were all connected during the break time for the smaller kids. The kindergarten offered the NMS tape art delegation a delicious lunch and the jolly atmosphere was a big inspiration to all participants. Thanks for a great day!

Florentine Baumann

Collaboration between NMS and BCRT (2013)

Announcing a collaboration of Nelson Mandela School, Berlin and the Berlin Brandenburg Centre for Regenerative Therapies (BCRT) beginning in school year 2013 /14. This collaboration allows an interaction and exchange of ideas between our Upper Secondary Science students (both Abitur and IB) and young researchers from the BCRT. The aim of the collaboration is to allow our students to gain first hand, hands-on experience in a high-tech environment and BCRT Scholars to gain experience with teaching young adults how to research. This is a one of a kind project anywhere in the world and we wish it all success.

Contact persons in NMS: Dr. Cordelia Premkumar and Ms. Dorothy Samuel

29.06.2017 Nelson-Mandela-Schule · Staatliche Internationale Schule Berlin | Nelson Mandela School · State International School Berlin